Salı, Nisan 20, 2010

Anne Sütü



Yenidoğan bebeğini anne sütü ile besleyebilmek sanıyorum her annenin en büyük düşü ve isteğidir.

Doğumdan sonra hiç tahmin etmeyeceğim üzere tam bir "anaç tavuk" kesilen ben, oğlumu anne sütü ile besleyebilmek için elimden geleni yaptım. ... Ve binlerce kez şükürler olsun ki ilk 6 ay sadece anne sütü ile besledim oğlumu. Ek besinlere başladıktan sonra da emzirmeye devam ettim. Şu anda 10 aylık, hala emziriyorum.



Anne sütü ile beslenen bebekler;
  • Daha kuvvetli bir bağışıklık sistemine sahip oluyorlar.
  • İshal, karın ağrısı ve kabızlık gibi probemleri daha az yaşıyorlar.
  • Daha az hastalanıyorlar.
  • Enfeksiyonlara karşı daha korunaklı oluyorlar. 
  • Anne hasta (nezle, grip, faranjit vs. gibi) olduğunda antikor üretmeye başladığı için bebeğine hastalığını bulaştırma riski daha az oluyor. 
  • Daha zeki oluyorlar.
  • Su ihtiyaçlarını tamamen karşılarlar. Ayrıca su içirmeniz gerekmez.
  • İlk 6 ay gereksinim duydukları protein, yağ, demir, vitamin gibi her türlü besin değerini alırlar. 
  • İleride obez olma ihtimalleri çok düşüktür. 
Ayrıca anne sütü;
  • İstenildiği an bulunabilir, "hazırlama süresi" diye bir şey yoktur. Bebeğiniz her nerede acıkırsa acıksın "hoooop" hatta "şipşak" karnını doyurabilirsiniz. Sahilde, alışveriş merkezinde, evde, misafirlikte... aklınıza gelebileek her yerde.
  • Her zaman, her ortamda temizdir. Mikropsuzdur.
  • Maliyeti sıfırdır. Bir kutu mamanın ne kadara satıldığını ve ne kadar süre yettiğini düşünürseniz, sütünüz sizi büyük bir maliyet kaleminden de kurtarmış oluyor.
  • Bebekte oluşabilecek alerji riski çok düşüktür. 
İşte size sütünüzü artırmak ve devamlılığını sağlamak için ipuçları;
  • Pozitif olmayı hiç unutmayın. Bunu hep söylüyorum, söylerken de kendimi Polyanna gibi hissediyorum ama inanın bu bebek işinde moral, mod çok çok önemli. Enerjiniz aynen bebeğe geçiyor. Gergin olduğunuz zaman süt seviyesi düşüyor.
  • Özellikle ilk günlerde bebeğiniz her istediğinde emzirin. Bebeğiniz emdikçe sütünüz artarak gelmeye devam edecektir. 
  • Çok yemekle süt arasında bir bağ olmadığını bilin ve büyüklerinizin "sen ye kızım, emziriyorsun" laflarını bir kenara bırakın. Gerçekten ne yemeniz gerektiğini bilin ve ona göre yeterli beslenin. Emzirirken doğumda almadığı kadar kilo alan arkadaşlarımı biliyorum.
  • Bilinçsiz diyetler yapmayın. Hem siz yorgun düşersiniz, hasta olabilirsiniz, hem de bebeğinizi doğru beslememiş olursunuz. Unutmayın yedikleriniz bebeğinize geçiyor :)
  • Doğumdan önce komposto ve bol su içmeye başlayın.
  • Doğumu takiben de hem komposto hem de bol suyunuzu için. Bol su derken ben doğumdan sonraki günlerde 19 litrelik damacanayı 3 günde bitiriyordum. Belki biraz abartmış olabilirim, siz mutlaka kendi doktorunuzla konuşun.
  • Helva, sütlü tatlılar gibi kalorisi yüksek besinler de süt yapıyor. Yememezlik etmeyin ama yerken abartmayın :)
  • Halen emzirirken işe başladıysanız uygun zamanlarda sütünüzü sağmayı asla ama asla ihmal etmeyin. Süt sağılmazsa memede kalan süt kanalları tıkıyor ve yeni süt üretimini gitgide azaltıyor. 
Bu yazdıklarım bir bilmece gibi geldiyse bir diyetisyenden de destek alabilirsiniz :)

Emzirmek anne ile bebek arasında bağ kurulması için de çok faydalı. Anne için de hem inanılmaz güzel bir terapi hem de meme ve rahim kanserine yakalanma riskini düşüren bir faaliyet. 

Çok sütünüz olsun inşallah :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails